Sinds de jaren 2000 is internet niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven : om foto’s te bekijken, om te praten met vrienden die zich aan de andere kant van de wereld bevinden, om berichten en video’s te delen. Zelfs de krant en mode zitten online, zonder de rechtstreekse aankopen in supermarkten te vergeten.

 

Dus vroegen wij ons af bij Desobry “Waar wachten wij nog op?” Koekjes online verkopen? De meningen zijn vrij verdeeld. Anderzijds stellen we vast dat supermarkten hun “drives” lanceerden, waarom zouden wij het dan als leveranciers niet aankunnen ?

 

Wat zeggen de cijfers?

Er wordt actueel online slechts 9% voeding aangekocht. Qua landen, is het Groot-Brittannië die 30% van de E-commerceverkoop vertegenwoordigt, gevolgd door Duitsland met 16,8% en Frankrijk met 14%. Deze drie landen vertegenwoordigen dus 60% van de E-commerceaankopen in Europa. Wat België betreft, weten we dat 1 op de 2 Belgen tijdens de laatste 12 maanden een aankoop verrichtte op internet, vergeleken met de Britse bevolking die voor 81% online aankocht. E-commerce breidt zich dus ontzettend snel en goed uit, maar kent nog niet het gewenste succes op vlak van voeding. En wordt er dan toch voeding online gekocht, is het meestal via de sites van klassieke supermarkten.

 

Buiten cijfers en potentieel, is het vooral een manier om rechtstreeks in contact te komen met onze consumenten. Wat de sociale netwerken hebben ontworpen (blogs, Facebook, Instagram, enz.) als contact met de consumenten, kan ook de onlineverkoop ten goede komen. Dit kan een extra drijfveer zijn om nieuwe producten aan de man te brengen, zoals bijvoorbeeld een speciaal ontwikkeld gamma dat enkel online te verkrijgen zou zijn.

 

E-commerce : ja zeker, waarom niet ?

Wat denkt u hiervan, ziet u het zitten om koekjes online te kopen ?